Followers

Tuesday, July 10, 2012

special menu - sup tulang simple


SUP TULANG


Awal bln aritu aku de blik kg pahang.. mase blik ibu selongkar peti ais dia coz nak bgi tulang lembu ni kat aku.. Actually  aku x thu nak msk tulang ni.. di sebabkan ibu dh penat2 selongkar peti ais dia so aku terima jgk la.. Dh seminggu lbih aku smpan dlm peti sejuk aku..
10 July 2012 baru aku free coz cuti pas kje mlm..
Aku pun search  la nak cari resepi utk msk tulang ni..
Yang paling simple buat sup tulang la...
Jom kite same2 belajar msk sup tulang..

SUP TULANG SIMPLE

Bahan-bahan:-
-1 kg tulang lembu yang telah di cincang( saiz ikut suka)
-2 biji bawang putih
-4 biji bawang merah
-1 inci halia
-1 peket rempah sup adabi
-2 bungkus sup bunjut adabi
-daun bawang dan daun sup - hiris halus
-Garam secukupnya

Bahan untuk goreng
-rempah 4 sekawan(kayu manis,buah pelaga, bunga cengkih, bunga lawang)
-1 biji bawang putih - hiris
-2 biji bawang merah.- hiris

Cara Menyediakan:-
-rebus tulang sehinggah empuk(saye rebus >< 5jam baru empuk)
-Apabila hampir empuk masuk sup bunjut
-Sementara itu kisar bawang putih, bawang merah n 1 peket rembah sup adabi. Masuk ke dlm rebusan apabila daging tulang empuk.
-Setelah itu goreng semua bahan untuk digoreng dengan sedikit minyak hingga kekuningan. Bila kekuningan curah bahan goreng ke dalam sup sekali dengan minyak nye
-Masukkan garam secukupnya, daun sup dan daun bawang..
-SEdia untuk dihidang..





HAK CIPTA TEPERLIHARA OLEH SALMIZALEOMAMA-MIZA!!

No comments:

Post a Comment